Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Chaque année, l'auteur, fils d'un tractionnaire au P.L.M., vivait intensément un très long périple, qui le ramenait vers le pays de ses ancêtres en Haute-Provence, grâce au "petit train" légendaire que, bien plus tard, la fantaisie populaire baptisera du nom charmant de "Train des Pignes". Jamais, avant Paul Cèze, on n'avait évoqué ainsi la laborieuse montée vers le Haut-Pays, le brinquebalement ferraillant du wagon, les interminables attentes dans l'ombre froide d'un quai de ces petites gares montagnardes, l'assaut des cols enneigés, et toutes ces manœuvres pour se délester d'un wagon, changer de locomotive, faire le plein d'eau. Sa passion ferroviaire, demeurée intacte depuis l'enfance, parvient même à nous intéresser au secret de la vapeur, à l'art de la chauffe ou à la science du régulateur. Puis, pour notre plus grand bonheur, la mémoire de l'auteur nous restitue les images engrangées depuis les années trente, et de ses pinceaux renaissent les paysages qui virent passer l'orgueilleux panache de fumée du "petit train". Et nous voici, comme par magie, devenus voyageurs de cette époque-là, remontant la ligne et le temps, jusqu'à ce jour d'automne 1994, où la nature en furie, emportant ponts et rails, faillit sonner le glas de cette ultime ligne subsistant de l'audacieux réseau du Sud-France, dont une partie est aujourd'hui effacée et bien oubliée.