Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Qui passe aujourd'hui devant le 26-28, rue Notre-Dame Est, à Montréal, ne peut soupçonner que cette maison a abrité, à partir de 1904 et pendant une vingtaine d'années, un célèbre atelier d'artistes dont le rôle dans la vie culturelle de l'époque se révèle d'une grande importance. Peintres, poètes, romanciers, journalistes, musiciens et comédiens ont fait de ce grenier baptisé L'Arche un point de ralliement, un cénacle multidisciplinaire, creuset d'une culture en devenir. L'histoire de L'Arche se divise en trois périodes. Il y eut d'abord le peintre et poète Émile Vézina qui accueillit en cet atelier ses confrères Marc-Aurèle Fortin, Henri et Adrien Hébert, Jobson Paradis, Georges Delfosse, Edmond-Joseph Massicotte, Albert Ferland et d'autres. Puis vint le groupe littéraire la Tribu des Casoars. Animé par Roger Maillet, ce groupe comptait parmi ses adeptes et sympathisants des auteurs comme Victor Barbeau, Marcel Dugas, Philippe Panneton (Ringuet), Léo-Paul Desrosiers, Ubald Paquin, René Chopin, Édouard et Jean Chauvin, Robert de Roquebrune et Philippe La Ferrière. À eux se joignirent les musiciens Léo-Pol Morin, Georges-Émile Tanguay, Émile Taranto, Rodolphe Mathieu, Placide Morency, chanteur, son frère Odilon, marchand de tableaux, les comédiens Paul Coutlée, Armand Leclaire et leurs troupes. Enfin, les derniers occupants de L'Arche furent les peintres de la Montée Saint-Michel, groupe informel dont le chef de file était Ernest Aubin, suivi de ses deux comparses, Élise Martel et Joseph Jutras. Leurs compagnons se nommaient Jean-Onésime Legault, Onésime-Aimé Léger, Jean-Paul Pépin, Narcisse Poirier et Joseph-Octave Proulx. Bref, toute une jeunesse montréalaise dont les débats annonçaient la modernité.