Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
We gebruiken cookies om:
De website vlot te laten werken, de beveiliging te verbeteren en fraude te voorkomen
Inzicht te krijgen in het gebruik van de website, om zo de inhoud en functionaliteiten ervan te verbeteren
Je op externe platformen de meest relevante advertenties te kunnen tonen
Je cookievoorkeuren
Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Frédéric Bézian (Haute-Garonne, 1960) volgde eind jaren zeventig les aan het gerenommeerde Institut St. Luc (Brussel), waar hij les kreeg van Claude Renard en Francois Schuiten.
Zijn eerste strips verschenen in 1982 bij Rijperman (De vreemde nacht van mijnheer Korb) en Futuropolis (Ginette, Martine et Josiane…).
Het volgende boek, Eeuwwisseling (Magic Strip, 1984), toont Bézians affiniteit met het fin de siècle: de romantiek, de decadentie, de obsessie met de dood en het leven na de dood.
Zijn werk vertoont dan overeenkomsten met dat van Jacques Tardi, maar waar die laatste al snel kiest voor een tongue-in-cheekbenadering (Isabelle Avondrood !), blijft Bézian serieus.
De verhalen die hij vervolgens maakt voor het prestigieuze (A Suivre) worden later gebundeld en behoren ongetwijfeld tot een van de hoogtepunten van het Europese beeldverhaal: Dodendans (Blitz, 1988).
Deze donkere verhalen, geïnspireerd door romantische kunstenaars en schrijvers als Poe, Kafka en Wilde, ademen een claustrofobische sfeer en zijn doordrenkt van dood, spiritisme en paranormale fenomenen.
De auteur tekende ze in een nerveuze, gedetailleerde stijl met veel gebruik van clair obscur. In het voetspoor hiervan volgen, maar nu in kleur, de Adam Sarlech-trilogie (Les Humanoïdes Associés , 1989-1993) – Yslaire en Balac werken in diezelfde periode aan de eerste delen van Samber, wat Bézian uiteindelijk dwingt tot een grondig herzien van zijn eigen scenario! - en meer recent Ne touchez à rien (Albin Michel, 2004). Ook als de auteur in deze verhalen een zelfde sfeer kiest, varieert hij onophoudelijk zijn grafische stijl. Zijn drang tot vernieuwing en experimenteren komt nog duidelijker naar voren komen in enkele latere verhalen die hij situeert in de moderne tijd: Archipels (PMJ, 1997), Chien rouge, chien noir (PMJ, 1999) en het recente misdaadverhaal Les gardes-fous (Delcourt, 2007).
Met name in dat laatste verhaal toont Bézian toont opnieuw zijn meesterschap: een intrigerend en overtuigend scenario, een uitgebalanceerde beeldcompositie en regie, een messcherpe tekenstijl en een heel verrassend kleurgebruik.
Tenslotte vermelden we de bijzondere one-shot die de auteur maakte voor de succesvolle Donjon-reeks van Joann Sfar en Lewis Trondheim, Des soldats d’honneur (Delcourt, 2006).
Bézian is als auteur relatief onbekend, wat ongetwijfeld veel te maken heeft met zijn eigengereide en compromisloze manier van werken.
Sherpa hoopt de komende jaren zijn werk opnieuw te introduceren bij het Nederlandstalig publiek. En om lichtvoetig te beginnen: Het volle leven is een bundeling scherpe en geestige observaties van het leven van alledag, door de ogen van de auteur.