Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Bij de invasie van nazi-Duitsland was het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot buitengaats. Onder de Vaarplichtwet waren de bemanningen verplicht te blijven varen. Zo’n vierhonderd Nederlandse koopvaardijschepen gingen naar de kelder door oorlogsgeweld. Vele bemanningsleden vonden daarbij een zeemansgraf. Welke verschrikkingen opvarenden hebben doorstaan tijdens de Tweede Wereldoorlog is lang onderbelicht gebleven, maar Albert Kelder tekende hun aangrijpende herinneringen op.
Albert Kelder had een lange maritieme carrière, als stuurman, supercargo, chef bemanningszaken en als hoofdinspecteur bij International Cargo Inspection in Hamburg. In De Blauwe Wimpel, maandblad voor de scheepsbouw en scheepvaart in de lage landen, publiceerde hij over de Nederlandse koopvaardij en haar bemanningsleden in oorlogstijd.