Dit boek biedt een inleiding op de principes van het wetenschappelijk
denken voor Nederlandstalige studenten in de medische en
biomedische wetenschappen en andere levenswetenschappen.
De auteur biedt eerst een beknopte en overzichtelijke ontstaansgeschiedenis
van het wetenschappelijk denken in onze westerse
wereld. Zonder al te diep in te gaan op de verschillende aspecten van
wetenschapsontwikkeling worden de basisgegevens behandeld met
aandacht voor invloeden die vooral voor de (bio)medische wetenschappen
relevant zijn. De wetenschappelijke revoluties worden
bekeken, maar ook de constructie van een wetenschappelijk wereldbeeld,
telkens met nota voor de gevolgen van de ontwikkelingen op
het (bio)medische denken en doen. De verschillende aspecten van
de wetenschappelijke methode komen aan bod, er wordt gekeken
naar wetenschap als maatschappelijk verschijnsel, maar ook naar de
interactie tussen wetenschap en waarden, waarbij zaken als fraude
en integriteit aan de orde zijn. De basisprincipes in het omgaan met
wetenschappelijke informatie worden behandeld, vanaf het terugvinden
van literatuur tot het grafisch weergeven van kwantitatieve
informatie, telkens met de nodige voorbeelden. Ieder hoofdstuk
eindigt met enkele referenties bij wijze van doorleesadvies en met
enkele kritische vragen waarmee kennis en bruikbaarheid van de
behandelde stof kunnen worden getoetst.
Over de auteur:
CHRIS VAN SCHRAVENDIJK is hoogleraar aan de Faculteit Geneeskunde en
Farmacie van de Vrije Universiteit Brussel. Hij is binnen die faculteit
verantwoordelijk voor diverse colleges en de coördinatie in het wetenschapsvormende
traject vanaf de eerste bachelor tot aan het doctoraat
Medische Wetenschappen. Zijn onderzoek richt zich op de fysiopathologische
analyse van de pancreatische bètacel in het kader van vroege
diagnose en cellulaire therapie voor diabetes.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.