Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Sinds 2009 bieden bibliotheken BoekStart aan. Sinds 2022 doen alle bibliotheken in Nederland mee. Dit leesbevorderingsprogramma stimuleert ouders om te beginnen met voorlezen als hun kind nog heel jong is, omdat dit de taalontwikkeling van hun kind ten goede komt. Het in deze publicatie beschreven onderzoek laat zien dat die vroege start inderdaad belangrijk is. Vroeg voorlezen loont, niet alleen op jonge leeftijd, maar ook op de lange termijn: BoekStartouders geven hun baby’s en dreumesen waardevolle kennis en ervaring mee waarvan ze later op school pro‑ teren.
In opdracht van Stichting Lezen hebben Adriana G. Bus en Merel de Bondt onderzoek gedaan naar de langetermijneffecten van BoekStart en de werkzame elementen van het programma. Hun bevindingen tonen aan dat het programma belangrijk is voor het voorkómen van leesachterstanden en het bieden van gelijke kansen aan alle kinderen. De onderzoekers laten bovendien zien dat voorlezen aan jonge kinderen andere eisen stelt dan ‘gewoon een verhaaltje voorlezen’. Ze besluiten met duidelijke conclusies en aanbevelingen voor het beleid en de praktijk.