Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Arbeidsongevallen in het verkeer betekenen nog steeds een aanzienlijke en zelfs groeiende verliespost, zowel voor privébedrijven als in de openbare sector. Het goede nieuws is dat werkgevers zèlf heel veel kunnen doen om de verkeersveiligheid van hun personeel te verbeteren, net zoals dat het geval is met arbeidsongevallen die buiten het verkeer gebeuren. De kosten die samenhangen met arbeidsongevallen in het verkeer zijn dus vermijdbaar, net als bij de andere arbeidsongevallen. Werken aan veiliger verkeer betekent kosten besparen. Met andere woorden: inzetten op verkeersveiligheid loont! Tal van bedrijven en organisaties, zowel uit de privé- als uit de openbare sector, gingen de uitdaging aan en kunnen concrete resultaten voorleggen. Een aantal van hen laten we in deze gids aan het woord. Hun inzichten en enthousiasme zijn erg inspirerend. Verder vindt u in dit boek hoe u bij het opzetten van een verkeersveiligheidsbeleid op maat van uw eigen organisatie stap voor stap zo efficiënt mogelijk tewerk kunt gaan en de beste resultaten kunt boeken. Daarbij focussen de auteurs vooral op het terugdringen van ongevallen in het woon- werkverkeer en tijdens dienstverplaatsingen. Waar dat relevant is, halen ze ook goede praktijkvoorbeelden uit de transport- en logistieke sector aan. De belangrijkste boodschap die de auteurs willen meegeven, is dat werken aan veiliger verkeer voor élk bedrijf of élke organisatie zinvol is, privé of openbaar, profit of non-profit, binnen gelijk welke branche en ongeacht het aantal werknemers.
WERNER DE DOBBELEER is woordvoerder van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) en sinds 1997 actief in de sector van de verkeersveiligheid. Hij is medeauteur van een Europees handboek rond verkeersveiligheidscampagnes en schrijft bijdragen in diverse vakbladen. In zijn huidige functie is Werner De Dobbeleer verantwoordelijk voor de contacten met de pers, public relations, internationale samenwerking, inhoudelijke ondersteuning van VSV projecten en sensibiliseringscampagnes.
KIRSTEN DE MULDER is socioloog en sinds 2006 actief op het vlak van verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit. Sinds 2011 werkt ze bij de VSV waar ze het team vorming professionals coördineert, opleidingen geeft, werkgroepen opvolgt en stafmedewerker is. Sinds 2016 is ze voorzitter van de begeleidingscommissie van het pendelfonds. Verder is ze spreker op studiedagen, coauteur van ‘Op weg naar een duurzame mobiliteit. Praktijkboek voor bedrijven en organisaties’, en schreef ze bijdragen voor onder meer ‘Praktijkgids management lokale besturen’ en ‘Verkeersspecialist’.
IVO VAN AKEN behaalde een graduaat sociaal-cultureel werk, en heeft 18 jaar ervaring met het thema verkeersveiligheid en gedragsverandering. Hij stond mee aan de basis van alternatieve leermaatregelen voor verkeersovertreders en ontwikkelde methodieken rond gedragsverandering. Hij was een van de oprichters van een project dat de verkeersveiligheid van werknemers wil verbeteren door het aantal ongevallen terug te dringen met interactieve workshops, gerichte opleidingen en animaties voor het BIVV, nu Vias. Vandaag ondersteunt en inspireert hij organisaties vanuit de VSV als projectverantwoordelijke verkeersveiligheid bedrijven.