Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
The collapse of communism in the Soviet Union and Eastern Europe was supposed to bring about the "end of history" with capitalism and liberal democracy achieving decisive victories. Europe would now integrate and reconcile with its past. However, the aftershocks of the financial crisis of 2008--the rise in right-wing populism, austerity politics, and mass migration--have shown that the ideological divisions which haunted Europe in the twentieth century still remain. It is within this context that Post-Communist Malaise revives discourses of political modernism and revisits debates from Marxism and seventies film theory. Analyzing work of Theo Angelopoulos, Věra Chytilová, Srdjan Dragojevic, Jean-Luc Godard, Miklós Jancsó, Emir Kusturica, Dusan Makavejev, Cristi Puiu, Jan Svankmajer, Andrei Tarkovsky, and Béla Tarr, the book focuses on how select cinemas from Eastern Europe and the Balkans critique the neoliberal integration of Europe whose failures fuel the rise of nationalism and right-wing politics. By politicizing art cinema from the regions, Post-Communist Malaise asks fundamental questions about film, aesthetics, and ideology. It argues for the utopian potential of the materiality of cinematic time to imagine a new political and cultural organization for Europe.