Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In 1510 arriveert de jonge bankier Pompejus Occo in Amsterdam met de opdracht de handel in het Oostzeegebied te intensiveren. Hij doet via de voormalige Amsterdamse herbergierster Sigbrit Willems goede zaken met de Deense koning Christiaan II, die Sigbrits dochter aanbidt. Sigbrit krijgt van hem alle macht gezien haar bestuurskunst en occulte kennis. Maar zijn moeder en dochter soms heksen? In Amsterdam heerst verdeeldheid. Door zijn snelle groei kan de stad niet bogen op verenigende tradities of houvasten. Behalve één: de pelgrimage-industrie rond een hostie. Maar juist die verwordt tot splijtzwam tussen de religieuze bewegingen. De bom barst als wederdopers in 1535 een machtsgreep plegen. Ze worden tot zondebokken voor alle ellende verklaard en geëxecuteerd. Welke rol spelen de literatuur en beeldende kunst bij die slachtpartijen? Spraken zij niet van een zieke stad op weg naar de ondergang? Een meeslepend en groots portret van een stad in ontwikkeling.
Herman Pleij (1943) is emeritus hoogleraar middeleeuwse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam en houdt zich vooral bezig met de cultuurhistorische betekenis van literatuur, de ontwikkeling van de burgermoraal en de Nederlandse identiteit. Eerder schreef hij onder veel meer de succesvolle boeken Anna Bijns, van Antwerpen, Oefeningen in genot en Met een scheef oog.
Over Oefeningen in genot:
‘Het schrijfplezier spat van de bladzijden van Oefeningen in genot (...). Met veel oog voor detail schetst hij in zwierige bewoordingen lust en liefde in de Lage Landen in de late middeleeuwen.’ Knack
‘Oefeningen in genot is geen populaire geschiedschrijving, of een vluggertje. Het is bovenal een doorwrochte, rijk geïllustreerde ontdekkingstocht van de letterkundige Herman Pleij over hoe “literair verwoorde vuilbekkerij” zorgde voor een kortstondige seksuele bevrijding, waar de kerk snel een eind aan wist te maken.’ Het Parool
Over Anna Bijns, van Antwerpen: ‘Weinig geleerden weten zo aanstekelijk over oude en stokoude letteren te schrijven als hij.’ Trouw
‘Hoe schrijf je een meeslepende biografie van een even vinnige als hartstochtelijke dichteres uit de 16de eeuw? Zo dus!’ NRC
‘Dankzij de grote verbeeldingskracht van Pleij en zijn vermogen om van brokstukken, met behulp van historische context, een verhaal te maken, rijst Anna Bijns hier springlevend op.’ de Volkskrant