Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
profiel en toekomst van een discipline in beweging
Paperback | Nederlands
€ 48,00
Levering 2 à 3 weken
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
Gratis thuislevering vanaf € 30 (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel
Omschrijving
De orthopedagogiek bestudeert problematische opvoedingsvraagstukken. Dit vakgebied kent vele doelgroepen: kwetsbare gezinnen in problematische leefsituaties, kinderen en jongeren met ernstige gedrags- en emotionele problemen, kinderen en jongeren die uit huis worden geplaatst, personen met beperkingen, kinderen en jongeren met leer- en onderwijsproblemen, vluchtelingengezinnen, ... Tal van andere disciplines zoals psychologie, criminologie, psychiatrie, sociale geneeskunde, sociologie en maatschappelijk werk richten zich ook op deze doelgroepen. Is dat niet bedreigend voor de orthopedagogiek als wetenschappelijke discipline en voor de orthopedagoog als professional? Of kan de orthopedagogiek een verschil maken? En waarin schuilt dan precies dat verschil? Wat is de unieke bijdrage van de orthopedagogiek en van de orthopedagoog? En hoe kunnen beide zich in de toekomst verder profileren? In dit boek gaan auteurs uit Nederland en Vlaanderen op die uitdagende vragen in. Vanuit hun ervaringen in praktijk, onderwijs, onderzoek en beleid werpen zij hun licht op de huidige stand van zaken in de orthopedagogiek en op de toekomst van de discipline. Orthopedagogiek maakt verschil geeft een interessant helikopterview op een boeiende discipline aan professionals in zorg en onderwijs, studenten (orthopedagogiek) aan universiteiten en hogescholen, en al wie werkt met kwetsbare kinderen en gezinnen. JANA KNOT-DICKSCHEIT is universitair docent aan de Rijksuniversiteit Groningen en is ook werkzaam als gz-psycholoog en cognitief gedragstherapeut bij GGZ-instelling Molendrift. Zij is gespecialiseerd in onderzoek naar gezinsgerichte interventies en naar de kwaliteit van zorg. ANNE-MARIE HUYGHEN is docent aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is gespecialiseerd in onderzoek op het snijvlak van jeugdzorg en onderwijs. MARLEEN JANSSEN is gewoon hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is gespecialiseerd in onderzoek over mensen met aangeboren en verworven doofblindheid. WENDY POST is universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is gespecialiseerd in methodologie en statistische methoden. INEKE HAAKMA is postdoctoraal onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij richt zich in haar onderzoek op de motivatie van leerlingen met aangeboren en verworven doofblindheid. HANS GRIETENS is gewoon hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is gespecialiseerd in onderzoek over pleegzorg en kindermishandeling.