Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Na een ernstig ongeval of ramp is het vanzelfsprekend dat er een grondig onderzoek wordt ingesteld. Het onderzoek is bedoeld om de oorzaak te vinden maar vooral om van te leren en waar nodig werkwijzen en organisaties aan te passen. Vaak wordt dit onderzoek ad-hoc georganiseerd door een onderzoekscommissie, geleid door gezaghebbende en deskundige personen. De manier waarop men het onderzoek uitvoert wordt meestal niet 'geproblematiseerd'. Het is niet de gehanteerde methode die het gezag van het onderzoeksrapport bepaalt, maar de status van de personen die hun naam aan het onderzoek verbinden.
De kwaliteit van een ongevalsonderzoek wordt echter wel degelijk in grote mate bepaald door de gevolgde methode. Om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van betere methodes van ongevalsonderzoek is in samenwerkingsverband tussen de TU Delft (Faculteit TBM, sectie Veiligheidskunde) en de Onderzoeksraad voor Veiligheid een Methodisch Forum opgezet. Tussen 2007 en 2012 ontmoette een groep onderzoekers van beide instellingen elkaar meerdere malen per jaar om te discussiëren over concrete ongevalsonderzoekrapporten. Een grote variëteit aan thema's passeerde de revue, zoals het ontwerp van het onderzoek, de beschikbare analysetechnieken, de rol van veiligheidsmanagementsystemen, rapportage van ongevalsonderzoek, effect bereiken met ongevalsonderzoek, vaardigheden voor onderzoekers, en ethische dilemma's tijdens onderzoek. De resultaten van deze discussies vinden hun weerslag in dit boek. Het beschrijft de opgedane inzichten en biedt handvatten voor de opzet en uitvoering van toekomstig ongevalsonderzoek.