De opening van het Louvre-Lens was destijds een bijzondere
gelegenheid om eens na te denken over de eeuwenoude relatie
tussen de collecties van het Louvre en de bezoekers van het
museum. Dit boek staat stil bij de belangrijkste momenten
van het oorspronkelijke project, waarbij op de plek van een
voormalige mijnschacht een nieuw architectonisch ensemble
werd neergezet door het Japanse architectenbureau SANAA en
zijn internationaal toonaangevende architecten Kazuyo Sejima
en Ryue Nishizawa.
De Galerie du Temps vormt het hart van dit nieuwe museum,
ingericht door Studio Adrien Gardère. Hier zijn, in chronologische volgorde, in één ruimte 230 kunstwerken uit alle
afdelingen van het Louvre tentoongesteld die gewoonlijk van
elkaar gescheiden zijn omdat ze uit verschillende beschavingen,
scholen of technieken voortkomen.
De Galerie presenteert de kunstgeschiedenis multidisciplinair
en vergelijkend, vanaf de uitvinding van het schrift in
Mesopotamië in het vierde millennium v.Chr., tot aan de
industriële revolutie, halverwege de 19de eeuw. In de Galerie
zijn - op een route die door de beschavingen heen voert - wereldwijd bekende meesterwerken tegenover elkaar
gezet, zoals Gudea, prins van Lagash, Majordomus Keki, de
Discuswerper, het Engelenhoofd van de basiliek van Torcello,
het Portret van Doña Isabel de Requesens, onderkoningin van
Napels, voorheen Portret van Johanna van Aragon genoemd
van Rafaël, de Baadster van Falconet en Allegorie op de Staat
van Frankrijk voor de terugkeer van generaal Napoleon
Bonaparte uit Egypte van Jean-Pierre Franque.
In deze museumgids van het Louvre-Lens zijn illustraties
van alle tentoongestelde werken uit de Galerie du Temps
opgenomen, voorzien van uitgebreid commentaar, zodat u deze
visuele, artistieke en historische ontmoetingen kunt herbeleven
en zieh erdoor kunt laten verrijken.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.