Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Lezen is een mentaal proces waarbij geschreven woorden voor ons geestesoog worden omgezet in beelden. Die beelden worden bijgesteld en vervolledigd naarmate de zin vordert. De vrijere woordvolgorde in het Latijn gaf auteurs de mogelijkheid om de opbouw van een verhaal zeer precies te doseren. Als een regisseur bepaalde een auteur het decor en de positie van de spelers, opdat zijn woorden bij het eigentijdse publiek precies het gewenste beeld zouden oproepen. Maar welk beeld verschijnt er vandaag voor het geestesoog van onze leerlingen bij het lezen van een Latijnse zin? En welke terminologie hebben we nodig om daar met hen over te praten?
Latijn lezen vraagt naast een syntactische ook een inhoudelijke benadering. Belangrijk aandachtspunt hierbij is de positionering van woorden en de betekenis die uit de posities voortvloeit. Professor Wim Verbaal (UGent) werkte deze inhoudelijke benadering voor zijn studenten uit tot de positionele methode. Kristien Hulstaert combineert deze methode met het oude recept van de colometrie: de schikking van een tekst in woordgroepen. Het resultaat is een nieuwe leesmethode voor de middelbare school. Hoe brengt een Latijnse auteur zijn verhaal in beeld? Met deze vraag begint en eindigt de lectuur.
Kristien Hulstaert is docent Latijn en vakdidactiek in de lerarenopleiding van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen.