Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Schilderes Elaine Risley, een vrouw van achter in de veertig, keert terug naar Toronto, een stad die ze vele jaren geleden ontvlucht is in de hoop alle herinneringen aan haar vroegere leven achter haar te laten: haar schooltijd vlak na de Tweede Wereldoorlog, haar puberteit in de jaren vijftig, het avant-gardekunstwereldje van de jaren zestig en het feminisme van de vroege jaren zeventig.
Wanneer ze nu door de straten van de stad wandelt, die niet langer sober en armoedig zijn, laat Elaine haar verleden de revue passeren: haar onconventionele familie, haar excentrieke en briljante broer, de intolerante en gevaarlijke Mrs. Smeath, en de twee mannen die Elaine later op soms rampzalige wijze zou gaan liefhebben. En pas dan zal zij goed begrijpen welke rol de raadselachtige Cordelia in haar leven speelt. Elaine moet haar eigen identiteit als dochter, geliefde, kunstenares en vrouw leren accepteren – maar bovenal moet ze zien te ontsnappen aan haar beklemmende herinneringen.
Kattenoog is een echte Atwood: geestig, meeslepend, verontrustend en heel scherp.
Margaret Atwood (Ottawa, 1939) wordt beschouwd als de ‘grande dame’ van de Canadese literatuur. Ze woont en werkt in Toronto en verwierf de afgelopen halve eeuw een miljoenenpubliek met haar boeken, die in 45 landen worden uitgegeven. Het verhaal van de Dienstmaagd werd bewerkt tot een uiterst populaire bekroonde televisieserie. Ruim dertig jaar later kreeg de klassieker een vervolg; De testamenten werd direct een wereldwijde bestseller en werd bekroond met de Booker Prize.
‘Een van Atwoods absoluut beste.’
Marja Pruis, De Groene Amsterdammer
‘Nachtmerrieachtig, evocatief en hartverscheurend.’