Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Het oeuvre van Jean-Jacques Gailliard (1890-1976) tart de gebruikelijke kunsthistorische categorieën. Kubisme, futurisme, expressionisme en surrealisme hebben weliswaar sporen nagelaten in zijn werk maar het nooit in toom kunnen houden. Gailliards schilderijen en tekeningen zijn doortrokken van muziek en poëzie, en van filosofische en spirituele referenties.
Tussen tekening en schrift, tussen verf en inkt, tussen modernisme en zijn engagement als verslaggever van de teloorgang van het oude Brusselse stadsweefsel of de kust van Oostende zocht Gailliard zijn eigen weg en bracht hij een buitengewoon vrij en origineel oeuvre tot stand. Als zijn flamboyante werk soms hermetisch lijkt, dan komt dat doordat hij niet altijd de moeite nam om het uit te leggen en het liever aan de toeschouwer overliet om zijn sporen te volgen in een sfeer van geestelijke verstandhouding.
Dit overzichtswerk, de eerste uitvoerige monografie gewijd aan de meester van het 'surimpressionisme', is een poging om zijn werk te ontcijferen met behulp van thematische invalswegen die zich door zijn grillige Werdegang slingeren.
Het eerste deel van het boek wordt in beslag genomen door een meesterlijk essay van Alfonso Enríquez de Villegas Díaz, leerling en vriend van Gailliard, en zelf kunstenaar en kunsthistoricus. De auteur heeft het over de grote existentiële vraagstukken die Jean-Jacques Gailliard als mens en als kunstenaar bezighielden. Liever dan het oeuvre te 'verklaren' wil hij de innerlijke drijfveren die erachter schuilgaan ontwarren en tegelijk de bronnen blootleggen waaraan Gailliard zich heeft gelaafd, op zoek naar de ideale, onbereikbare 'vorm der vormen'.
In het tweede deel nodigt Xavier Canonne, directeur van het Musée de la Photographie van Charleroi, ons uit op een visuele reis door de vormen en motieven die rondwaren in Gailliards beeldende universum - een dertiendelig traject waarin de werken volgens hun thematische affiniteiten zijn 'opgehangen'. Ook deze iconografische hoofdstukken worden ingeleid door Alfonso Enríquez