Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Differentiëren! Een containerbegrip dat nog wel eens verward wordt met 'gepersonaliseerd leren' of 'geïndividualiseerd onderwijs'. Een term die doorgaans weerstand oproept bij docenten, want hoe is dat mogelijk met zoveel leerlingen voor je neus? Wat is differentiëren nu eigenlijk en hoe kun je het praktisch toepassen zodat het jou en de leerlingen iets oplevert? Op deze vragen krijg je antwoord in dit boek.
De auteurs zaten met dezelfde vragen en besloten om dit begrip handen en voeten te geven. Zij staan zelf voor de klas op een middelbare school en geven les aan VMBO, HAVO en VWO klassen. Het begrip differentiëren hebben zij zo uitgewerkt dat je er in jouw lespraktijk direct mee aan de slag kunt. 'Ik ga differentiëren' is een praktisch handboek met werkvormen die je direct kunt gebruiken.
Hoe gebruik je dit boek?
Het boek is ingedeeld in zeven hoofdstukken. Differentiëren begint bij het verzamelen van data. Kies hiervoor een manier uit hoofdstuk 1 Dataverzameling. De data verzamel je tijdens één of meerdere lessen. Analyseer vervolgens de data. Na de analyse kies je uit hoofdstuk 2 tot en met 5 één of meerdere werkvormen om je volgende les(sen) vorm te geven. In hoofdstuk 6 kun je kiezen uit zes verschillende klasopstellingen die de effectiviteit van de gekozen werkvorm(en) kunnen vergroten. Maak hierin een keuze. Zo, geven maar die les(sen)! En hoofdstuk 7 dan? Dit is jouw hoofdstuk. Het hoofdstuk waarin je je belangrijkste aantekeningen maakt; variaties op werkvormen, of misschien wel nieuwe?
Het laatste zetje ...
Door tijdens een deel van de lessen in een schooljaar te differentiëren, heb je als docent meer controle over de voortgang van alle leerlingen. Je leert ze nog beter kennen. De leeractiviteiten krijgen meer nut en de kracht van frontaal klassikale en activerende lessen neemt hierdoor ook toe. Dit leidt in zijn geheel tot plezierige en nuttige lessen voor jou en de leerlingen en dat is waar het uiteindelijk om draait. Veel plezier met het zoeken naar de verschillen!
'Ik ga differentiëren' is bedoeld voor alle docenten in het voortgezet onderwijs. Dit boek is geschreven door Frank Gaarthuis (docent economie), Wies Admiraal (docent Frans) en Michelle Geisink (docent Engels). Zij schreven eerder het boek 'Een goed begin is het halve werk, 25 lesopeningen voor het Voortgezet Onderwijs'.