Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
De bestuurskunde bestudeert de efficiënte en democratische werking van de overheid. Bestuurskunde gaat echter over meer dan enkel het overheidsapparaat. Immers, grote maatschappelijke problemen laten zich niet besturen door de overheid alleen. De overheid is slechts één, zij het een belangrijke, actor in het openbaar bestuur. Ook burgers, private markt en verenigingsleven spelen een rol. De sturing van de maatschappij is met andere woorden steeds meer een gedeelde verantwoordelijkheid.
Dit handboek biedt een toegankelijke inleiding in de organisatie en werking van het openbaar bestuur. Het boek introduceert op een eenvoudige en boeiende manier de basisbegrippen en de theorieën in de bestuurskunde. Het laat de lezer bovendien kennismaken met de recente ontwikkelingen in het vakgebied. Dit alles wordt geïllustreerd met herkenbare voorbeelden uit de federale, Vlaamse en lokale besturen.
Het handboek bestuurskunde bestaat uit vier delen. Het eerste deel omvat een situering van de bestuurskunde als discipline. Hoe kunnen we bestuurskunde omschrijven? Waarom is een aparte studie van het openbaar bestuur noodzakelijk? Hoe is de bestuurskunde als discipline gegroeid? Wat is het basisorganisatiemodel voor het openbaar bestuur? Het tweede deel tracht inzicht te geven in het complex van bestuurskundige organisaties op de verschillende bestuursniveaus in België: federaal, regionaal, lokaal. Het derde deel gaat in op de organisatie, de processen en de actoren binnen het openbaar bestuur. Hierin komen vraagstukken zoals regulering aan bod, en wordt de relatie met verschillende actoren besproken: politiek-ambtelijke verhoudingen, bestuur en burger, bestuur en maatschappelijk middenveld. Deel vier ten slotte gaat in op kwaliteitsmaatstaven van het openbaar bestuur en op de vraag hoe ‘goed’ bestuur kan omschreven worden.
Dit boek is er voor iedereen met interesse in het openbaar bestuur. Het is een referentiewerk voor studenten, ambtenaren, beleidsprofessionals, en journalisten. Ook burgers die het openbaar bestuur beter willen begrijpen, kunnen in dit boek terecht.
Het “Handboek bestuurskunde” is het resultaat van een samenwerking tussen drie instellingen: de KU Leuven, de Universiteit Antwerpen en de Universiteit Gent. Deze instellingen zijn de belangrijkste academische kenniscentra voor bestuurskunde in Vlaanderen.