Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
If philosophy claims to be competent on foundational questions of ethics, one of its central problems becomes the alternative 'deontological versus teleological ethics'. From the historical and systematical point of view this alternative can be captured in the formula 'Kant or Aristotle ?' Schleiermacher's 'Guterethik' (ethics of goods) can be read as an attempt of a post-Kantian rehabilitation of the aristotelian approach. That this attempt is not a mere repetition of older scholastic approaches, is shown by its act-theoretical perspective, which is mounted critically against Kant. The distinction made by Kant between phaenomena and noumena leaves no room for an idea of human acts. In contrast, Schleiermacher's 'goods' do present a structural framework in which acts can appear amidst a social world. With these, a diversity of recognition modalities and a differentiated compound of societal institutions move to the center of ethical reflection. To test the solidity of this approach, one has to distinguish in Schleiermacher's texts between a metaphysical and a meaning-critical strain of thought. In this, Schleirmacher's reception of the contemporary notion of organism separates him from a crude neo-aristotelianism and connects him with Hegel's philosophy of law.