Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
'Gespreksleiding in groepsgesprekken en focusgroepe' is een zeer praktisch boek voor iedereen die als gespreksleider aan de slag wil. Het is zowel bedoeld voor een onderzoeker die focusgroeponderzoek gaat uitvoeren als voor degene die een andersoortig groepsgesprek begeleidt. Of het nu een workshop, focusgroep of een vergadering is, qua voorbereiding en uitvoering vragen deze bijeenkomsten om soortgelijke vaardigheden van de gespreksleider.
Gespreksleider zijn is een vak en Marion Matthijssen onderstreept het belang van een zeer goede voorbereiding en de juiste gesprekstechnieken om de rol van gespreksleider zo goed mogelijk te vervullen. Zij staat uitgebreid stil bij groepsdynamiek en de verschillende rollen die deelnemers kunnen vervullen in een groepsgesprek. Verder presenteert ze variaties op het gebruikelijke ‘vraag-antwoord-groepsgesprek’. Uiteraard wordt ook ingegaan op het begeleiden van online groepsgesprekken. Tot slot komen de verschillende manieren waarop groepsdata geanalyseerd en teruggekoppeld kunnen worden aan bod. Daarmee is het boek ook zeer geschikt voor de onderzoeker die focusgroeponderzoek gaat uitvoeren.
Marion Matthijssen is socioloog met tevens een opleiding ‘Vormgeving & Communicatie’. Zij ziet onderzoek, communicatie en creativiteit als drie belangrijke componenten voor kwalitatief onderzoek. Ze werkt sinds 1998 als kwalitatief onderzoeker en richtte in 2010 haar eigen onderzoeks- en trainingsbureau ‘de Onderzoekswinkel’ op. Ze heeft ruime ervaring in het
begeleiden van focusgroepen en andersoortige groepsgesprekken en geeft daar veel training in. Ze traint jaarlijks zo’n honderdvijftig mensen in kwalitatief onderzoek. Als onderzoeker werkt ze voornamelijk in het sociaalmaatschappelijke