• Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten
  • Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
  • Gratis thuislevering in België vanaf € 30
  • Ruim aanbod met 7 miljoen producten

Games

De verwondering voorbij

Nieborg David
Paperback | Nederlands
€ 19,95
+ 39 punten

Omschrijving

Ondanks de vooroordelen over games spelen meer mensen dan ooit computerspelletjes. Maar wie spelen er? Waarom? Wordt er overal ter wereld gespeeld? En hoe verdien je geld als game-ontwikkelaar?

Zoals de beroemde cultuurwetenschapper Johan Huizinga stelt in zijn boek 'Homo Ludens' uit 1938: '[Spelen] versiert het leven en vult het aan, en het is als zoodanig onmisbaar'. Anno nu is dat duidelijker dan ooit tevoren. Iedereen speelt. Thuis, op het werk of onderweg. Jonge kinderen spelen per definitie. Oudere kinderen overigens ook: het zijn de veertigers die opgegroeid zijn met de eerste spelcomputers. Pensionado's ontdekken massaal de iPad en vijftigers worden opnieuw verliefd op oude bekenden als 'Scrabble' en 'Pictionary', die nu 'Wordfeud' en 'Draw Something' heten.

Toch zijn er maar weinig mensen die zichzelf zien als gamers. En vraag je naar de reden om te spelen of wat games voor hen betekenen, dan blijft het stil. De vooroordelen met betrekking tot games zijn hardnekkig. Een voorbeeld van zo'n vooringenomen stelling is dat games betekenisloos zijn, een vorm van triviaal vermaak en zonde van je tijd. Wat boven alles opvalt in de gesprekken en discussies over games is dat er andere standaarden lijken te gelden voor games dan voor film, TV of geschreven media. Wat mist in de verhalen over games is nuance, een iets bredere blik, net iets meer diepgang.

Voor veel spelers zijn games uitermate betekenisvol en vaak bloedserieus. In 'Games: De Verwondering Voorbij' gaat game-onderzoeker David Nieborg op zoek naar de nuance. Niet de uitersten, maar aandacht voor het grijze gebied tussen 'nep' en 'echt', tussen 'fysiek' en 'virtueel', tussen 'casual spelers' en 'hardcore gamers'.

De rode draad in zijn verhaal is deze tegenstellingen die games zo interessant maken. Er is aandacht voor spellen als 'Song Pop', 'FarmVille', voor 'Call of Dutyv en voor virtuele werelden zoals 'World of Warcraft'. Puttend uit tien jaar ervaring als gamejournalist en game-onderzoeker laat hij de verwondering voor wat die is en vertelt hij het verhaal achter games en gamers. Wie spelen er? Waarom? Wordt er overal ter wereld gespeeld? En hoe verdien je geld als game-ontwikkelaar? Ook komt 'gamification' ter sprake: de toepassing van spelelementen in het wereld buiten het spel. Wordt de hele wereld straks een spel? Kortom, een luchtig, hilarisch en leerzaam boek over games, gamers, 'gamification' en, hoe kan het ook anders, zombies.

- David Nieborg is universitair docent voor de studie Media & Cultuur aan de universiteit van Amsterdam.

Specificaties

Betrokkenen

Auteur(s):
Uitgeverij:

Inhoud

Aantal bladzijden:
160
Taal:
Nederlands

Eigenschappen

Productcode (EAN):
9789089644640
Uitvoering:
Paperback
Standaard Boekhandel

Alleen bij Standaard Boekhandel

+ 39 punten op je klantenkaart van Standaard Boekhandel
MUST-HAVES

Hier bloeit iets

Nu dubbele punten op onze selectie nieuwe titels
MUST-HAVES
Hier bloeit iets
AANGERADEN

Onze cadeautips

voor Vaderdag
AANGERADEN
Onze cadeautips voor Vaderdag
VADERDAG ACTIE

Alleen in onze winkels: kortingsbon van € 10 voor e-books

bij een Vivlio e-reader
VADERDAG ACTIE
Vivlio e-reader + € 10 aan e-books
Standaard Boekhandel

Beoordelingen

We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.