Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Goldie skillfully reveals the ambivalence of white writers to indigenous culture through an examination of the stereotyping involved in the creation of the image of the "Other." The treacherous "redskin" and the "Indian maiden," embodiments of violence and sex, also evoke emotional signs of fear and temptation, of white repulsion from and attraction to the indigene and the land. Goldie suggests that white culture, deeply attracted to the impossible idea of becoming indigenous, either rejects native land claims and denies recognition of the original indigenes, or incorporates these claims into white assertions of native status. After comparing the works of Canadian author Rudy Wiebe and Australian author Patrick White, Goldie concludes by linking the results of his literary analysis to wider cultural concerns, particularly land rights. He shows that literary views of natives, both positive and negative, emphasize the same charac-teristics and he suggests that escape from this limited vision may open the door to solving the problems of native sovereignty.