Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Levering 1 à 4 weken
Haal af na 1 uur in 1 winkel(s).
.
Eenvoudig bestellen
Veilig betalen
Gratis thuislevering vanaf € 30 (via bpost)
Gratis levering in je Standaard Boekhandel
Omschrijving
Dit boek is het vijfde in de reeks over periodes of thema's uit het oeuvre van Eugeen Van Mieghem (1875-1930).
In dit boek beschrijft de auteur hoe na vijf jaren van artistieke stilte na het overlijden van zijn vrouw in 1905, Eugeen van Mieghem, rond 1910 opnieuw deelnam aan de jaarlijkse exposities van de Antwerpse vereniging Kunst Van Heden. Op hun salons werden soms ensembles getoond van belangrijke buitenlandse kunstenaars. Vooral het oeuvre van Jean-Louis Forain leek Van Mieghem te inspireren in zijn composities over het uitgaansleven in de Antwerpse binnenstad. Van Mieghem exposeerde vanaf 1912 in binnen- en buitenland naast meesters als James Ensor en Rik Wouters. Vooral die twee kunstenaars werden bij de Antwerpse burgerij gepromoot door Frans Franck. In 1912 hield Van Mieghem in het Antwerps Koninklijk Kunstverbond zijn eerste individuele tentoonstelling waarop kunstcritici zeer enthousiast reageerden. Een jaar later kocht Max Rooses een ganse verzameling pastellen van Van Mieghem en schonk ze aan het Museum Plantin-Moretus.
Dit boek over zijn oorlogsoeuvre geeft een chronologisch overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen die de kunstenaar tijdens de Eerste Wereldoorlog beleefde of via de toenmalige pers of Duitse propaganda vernam.