Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Chris Mowat brings together understandings of divinatory traditions and of gender in the Late Roman Republic to consider how each influenced the performative nature of the other. The identity of the divinatory actor(s) is an important element that plays a part in confirming the correctness of interpretations, and as such gender is an important aspect in understanding divination within Roman religious traditions. Beginning with Cicero's "On Divination", Mowat's reading shows how gender is axiomatic to - but never explicit in - the opposing viewpoints presented. Four extended case studies follow, each focusing on a specific divinatory tradition: the Sibylline Books, as written prophetic guides for the State; the portentous nature of the birth of an intersex child under the Republic, and the ritual response it garnered; the sacrificial specialism of individual diviners, specifically through the story of a woman named Martha; and, finally, the construction of prophetic dreaming in the Roman Republic. Together, these studies demonstrate how the performativity of gender informed, but was also informed by, the performativity of divination in the Roman world, in a reciprocal and inseparable relationship.