Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In 1880 kreeg Hendrik Willem Mesdag de opdracht van zijn leven: het maken van een panoramaschilderij met als onderwerp de Scheveningse kust. Vandaag de dag is dit het oudste panoramaschilderij dat op zijn oorspronkelijke locatie te bezoeken is. Jaarlijks stappen zo’n 140.000 mensen in Museum Panorama Mesdag de negentiende eeuw binnen. De schilders van het Panorama van Scheveningen kan worden opgevat als de biografie van dit kunstwerk. Voor het eerst wordt het verhaal van de totstandkoming van het Panorama – van commissie tot opening – verteld, inclusief de turbulente geschiedenis van het kunstwerk en de rol van het museum in het Nederlandse culturele landschap. Daarnaast is deze rijk geïllustreerde publicatie óók een eerbetoon aan een immens samenwerkingsverband. Aan elk van de vier kunstenaars met wie Mesdag aan deze opdracht werkte – Sientje Mesdag-van Houten, George Hendrik Breitner, Bernard Blommers en Théophile de Bock – wordt een apart hoofdstuk gewijd. Niet eerder zijn deze kunstenaars zo uitgebreid in relatie tot Mesdag bestudeerd: waar bestonden hun bijdragen uit, wat betekende het om samen te werken met een ‘waar mastodonte’, zoals Vincent van Gogh in 1883 de grote meester Mesdag typeerde, en heeft het werken aan het Panorama hun verdere carrières beïnvloed ?