Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
De homoseksuele subcultuur van Berlijn tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog werd al door Christopher Isherwood gememoriseerd in twee romans. De musical die hierop werd gebaseerd (later verfilmd met Liza Minnelli in de hoofdrol) is de klassieker Cabaret. Jaap Harten heeft er in zijn versie de Nederlandse connectie in verwerkt: Marinus van der Lubbe. Alle deelnemers aan het turbulente nachtleven worden underdogs als de nazipartij opkomt en hun leven verandert: in plaats van kleurrijk heten ze zigeuner of homoseksueel, in plaats van individu zijn ze gerubriceerd als jood, communist, landverrader. De centrale figuur is de getatoeëerde Lorelei, een nichtenmoeder, die haar hoerenjongens voor ernstige misstappen tracht te behoeden in een tijd van arrestaties, veroordelingen, en concentratiekampen. Uiteindelijk zal hun leven alleen nog in haar herinnering bestaan. Harten verwijst naar Isherwood, Auden en Spender en deelt ze in bij Hitler, Röhm en Tucholsky: 'personificaties van een tijdsbeeld; ze zijn de zetbazen van mijn fantasie'.