Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
'Creatieve technieken in kwalitatief onderzoek' is een vernieuwend boek op het vlak van kwalitatief onderzoek. Het is bedoeld voor de onderzoeker die creatiever en meer ‘outside the box’ wil leren denken over het opzetten, uitvoeren en rapporteren van kwalitatief onderzoek.
Marion Matthijssen benadrukt dat drie componenten van belang zijn in kwalitatief onderzoek: onderzoek, communicatie én creativiteit. Elk onderzoek en elke onderzoeksvraag vraagt om een eigen, unieke aanpak. En welke aanpak is dan het meest passend? Matthijssen gaat in op creatief nadenken tijdens het schrijven van een onderzoeksplan en het bedenken van de onderzoeksopzet. Daarnaast presenteert ze allerlei (creatieve) werkvormen die je kunt gebruiken tijdens de dataverzameling, zowel bij interviewen als bij focusgroepen. En tot slot wordt ingegaan op creatievere manieren om onderzoeksdata te presenteren.
Na het lezen van dit boek zul je voortaan op een creatievere manier nadenken over de wijze waarop je kwalitatief onderzoek uitvoert.
Marion Matthijssen is socioloog met tevens een opleiding ‘Vormgeving & Communicatie’. Ze werkt sinds 1998 als kwalitatief onderzoeker en richtte in 2010 haar eigen onderzoeks- en trainingsbureau ‘de Onderzoekswinkel’ op. Ze heeft ruime ervaring in kwalitatief interviewen en het begeleiden van focusgroepen en andersoortige groepsgesprekken en geeft daar veel training in. Ze traint jaarlijks zo’n honderdvijftig mensen in kwalitatief onderzoek. Als onderzoeker werkt ze voornamelijk in het sociaal-maatschappelijke veld.