Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
ALL BY MYSELF is de neerslag in boekvorm van een kunstenaarsloopbaan, een opzienbarend parcours dat inmiddels ruim twintig jaar omspant. Een titel die vrij vertaald ‘helemaal alleen’ betekent, is in ieder opzicht raak gekozen voor een oeuvreboek dat een gul en uitgebreid overzicht wil geven van het werk van de Nederlandse fotograaf MARTIJN DOOLAARD (°Assenede, 1966). Het ‘zelf’ — lees ‘het individu’ — staat immers centraal in Doolaards werk en vormt ontegensprekelijk een van zijn belangrijkste thema’s. Het is bijgevolg weinig verwonderlijk dat nagenoeg al zijn foto’s portretten zijn, met bovendien hoogst uitzonderlijk meer dan één geportretteerde. Dat er tevens een aantal zelfportretten tussen zitten is evenmin een verrassing - zo begint Laurent De Maertelaer zijn inleiding.
De werken in ALL BY MYSELF zijn hier chronologisch gepresenteerd, volgens het jaar van ontstaan. De foto’s in dit 400 pagina's tellende overzichtswerk verlopen volgens reeksen, die eerder werden gebundeld in gelijknamige publicaties bij Voetnoot, die eveneens een plaats hebben gekregen in dit overzichtsboek.
Martijn Doolaard bewerkt zijn beelden zodanig dat er een nieuwe representatie, een afwijkende werkelijkheid ontstaat. Hij is uit op ambivalentie, ontregeling en bevreemding. Een realistische weergave van het subject is van geen belang. Nee, op de eerste plaats komen de artistieke interventies, die de beelden een nieuwe picturale identiteit geven. Maar ingrijpen doet de fotograaf nooit vrijblijvend: zo integreert hij in zijn werk heel vaak niet mis te verstane referenties aan door hem bewonderde schilderijen of schijnbaar iconische beelden uit de populaire cultuur (film, televisie, porno, reclame, muziek), waardoor hij een soort van spanningsveld creëert tussen het subject en de kijker.
ALL BY MYSELF bevat tevens een aantal boeiende teksten van Laurent De Maertelaer en Eric Min.