Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Remsen Wolff (1940-1998) was een autodidact straat- en studiofotograaf die zelden met zijn werk naar buiten is getreden. Zijn in 2019 ontdekte archief, dat een periode beslaat van veertig jaar, bevat 200.000 beelden. Uit deze historische schatkist maakten de Nederlandse Hedy van Erp en Koos Breukel een prachtige eerste selectie van zijn liefdevolle portretten van New Yorkse travestieten, transseksuelen en transgenders: 'All American Girls'.
Wolff, worstelend met zijn identiteit en gender, raakte aan het begin van de jaren ’90 gefascineerd door de schoonheid en het talent van honderd bijzondere meiden in New York en koos hen persoonlijk uit als zijn fotomodellen. De eerste selectie 'All American Girls' is volledig opgenomen in het boek. Een aantal modellen die in het boek staan zijn inmiddels wereldberoemd, zoals Kabuki en Amanda Lepore.
Wolff studeerde in 1963 af in kunstgeschiedenis aan Harvard University. Hij huwde, kreeg twee dochters en reisde na zijn scheiding uitgebreid door de VS en Europa. Hier fotografeerde hij mannen en vrouwen in de publieke ruimte voor zijn serie 'Solo Appearances'. In Texas werd hij eind jaren tachtig ten onrechte verdacht van seriemoorden en vrijgepleit, wat hem miljonair maakte en de mogelijkheid bood te blijven fotograferen zonder de noodzaak er zijn brood mee te verdienen.
Vanaf de jaren ’90 noemde Wolff zichzelf ‘nep-transseksueel’. In de laatste jaren van zijn turbulente leven nam hij de zelfgekozen naam aan van Vivienne (Viv) Blum. Daarna overleed Wolff in zijn geboorteplaats New York. Zijn archief liet hij na aan zijn laatste assistent, de Nederlandse fotograaf Jochem Brouwer. Dit boek is de allereerste solo-publicatie waarin werk van Remsen Wolff wordt getoond en tevens de start van het eerbetoon aan deze zeer talentrijke fotograaf.