Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Christopher Armitage considers previous theological perception of 1 John as a text advocating that God abhors violence, contrasted with biblical scholarship analysis that focuses upon the text's birth from hostile theological conflict between 'insiders' and 'outsiders', with immensely hostile rhetoric directed towards 'antichrists' and those who have left the community. Armitage argues that a peace-oriented reading of 1 John is still viable, but questions if the commandment that the community loves each other is intended to include their opponents, and whether the text can be of hermeneutic use to advocate non-violence and love of one's neighbour.
This book examines five key words from 1 John, hilasmos, sfazo, anthropoktonos, agape and adelphos, looking at their background and use in the Old Testament in both Hebrew and the LXX, arguing that these central themes presuppose a God whose engagement with the world is not assuaging divine anger, nor ferocious defence of truth at the expense of love, but rather peace and avoidance of hatred that inevitably leads to violence and death. Armitage concludes that a peacemaking hermeneutic is not only viable, but integral to reading the epistle.