Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In a time of colonial subjugation, subaltern, illicit and courtesan dancers in India radically disturbed racist, casteist and patriarchal regimes of thought. The criminalized 'nautch' dancer, vilified by both British colonialism and Indian nationalism, appears in this book across multiple locations, materials and timelines: from colonial human exhibits in London to open-air concerts in Kolkata, from heritage Bengali bazaar art to cheap matchbox labels and frayed scrapbooks, and from the late nineteenth century to our world today. Combining historiography and archival research, close reading of dancing bodies in visual culture, analysis of gestures absent and present, and performative writing, Prarthana Purkayastha brings to light rare materials on nautch women, real and fictional outlawed dancers, courtesans and sex-workers from India. Simultaneously, she decolonises existing ontologies of dance and performance as disappearance and advocates for the restless remains of nautch in animating urgent debates on race, caste, gender and sexuality today.