Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
The issue of the so-called Elohistic Psalter has intrigued biblical scholars since the rise of the historical-critical enterprise. Scholars have attempted to discover why the name Elohim is used almost exclusively within Pss 42-83, and in particular they have attempted to identify the historical circumstances which explain this phenomenon. Traditionally, an original Yhwh was understood to have been replaced by Elohim.
Frank-Lothar Hossfeld and the late Erich Zenger propose that the use of the title Elohim is theologically motivated, and they account for this phenomenon in their redaction-historical work. Wardlaw here builds upon their work (1) by integrating insights from Dell Hymes, William Miles Foley, and Susan Niditch with regard to oral-traditional cultures, and (2) by following the text-linguistic approach of Eep Talstra and Christof Hardmeier and listening to canonical texture as a faithful witness to Israel's religious traditions. Wardlaw proposes that the name Elohim within the Psalms is a theologically-laden term, and that its usage is related to pentateuchal traditions.