Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
English summary: Hamanns anthropological thinking examines the tensions between freedom and dependence. Man, though always shaped by a specific environment, is endowed with a capacity for self-determination. Correspondingly, Hamann has a normative answer to the question of man's nature and develops his own natural law theory: since man naturally loves himself and others, he does not need a superior authority to live in society. His duties are made known to him through 'nature' in the sense of creation and a normative instance. Important to Hamann is the idea of revelation, in 'nature' and scripture, because he does not believe in a purely intellectual apprehension of values. German description: Hamanns anthropologisches Denken versucht dem Spannungsverhaltnis zwischen Freiheit und Abhangigkeit gerecht zu werden, indem es die Selbstbestimmungsfahigkeit des Menschen bei aller lebensweltlichen Pragung betont. Die Frage nach dem Wesen des Menschen wird von Hamann auch normativ beantwortet, namlich durch einen spezifisch naturrechtlichen Ansatz: Hamann zufolge bedurfen Menschen aufgrund der ihnen naturlichen Liebe zu sich selbst und anderen keiner ubergeordneten Autoritat, um in Gesellschaft zu leben. Pflichten werden dem Menschen durch die Natur, als Schopfung und als normative Instanz, vermittelt. Hamann halt dabei am Offenbarungsgedanken - durch die Natur und die Schrift - fest, da er einem rein intellektuellen Erkennen von Werten skeptisch gegenubersteht.