Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dit handboek biedt zoeklichten om de hedendaagse, Nederlandstalige jeugdliteratuur te verkennen. De ontwikkelingen op drie domeinen staan centraal: hoe de jeugdliteratuur zelf is veranderd, hoe het politieke, geografische en sociale klimaat auteurs, verhalen en lezers vormt, en hoe het onderzoek naar literatuur is geëvolueerd. Nieuwe methodes en aandachtspunten vragen net zozeer als de veranderende maatschappij en jeugdliteratuur om een nieuw handboek. Tien thema’s worden daarbij diepgaand verkend: macht, leeftijd, ruimte, wetenschap, diversiteit, levensverhalen, creatieve processen, media, culturele uitwisselingen, en levensverhalen. Telkens staat de vraag centraal naar de rol die jeugdboeken kunnen spelen in het denken over deze thema’s en worden de termen en inzichten concreet gemaakt aan de hand van enkele casussen. Onderzoekers en docenten Vanessa Joosen, Helma Van Lierop-Debrauwer, Sara Van den Bossche, Suzanne van der Beek, Frauke Pauwels en Emma-Louise Silva nodigen met dit dit handboek studenten, leerkrachten en leesbegeleiders uit om met een frisse blik naar jeugdliteratuur te kijken.