Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In dit boek, nummer 36 van de reeks ‘Praxis Bewegingsopvoeding’ dat verschijnt naar aanleiding van de 46e Nascholing Lichamelijke Opvoeding aan KU Leuven, willen we aandacht besteden aan instructional alignment. Dit betekent dat leerdoel, leerinhouden en evaluatie op elkaar afgestemd zijn. In een effectief LO-programma liggen wat onderwezen wordt, hoe het onderwezen wordt en de manier van evalueren op dezelfde lijn. Wanneer dit niet het geval is, verliest men focus en leerwinst. Als leerkracht vraagt het een diepgaande vak(didactische)kennis om het leren van leerlingen ‘zichtbaar’ te maken en zo het onderwijsproces te sturen.
In het inleidend artikel wordt een kader geschetst met betrekking tot evaluatie. Daarna worden diverse pistes vanuit dit kader gebruikt om het leren van leerlingen zichtbaar te maken binnen diverse bewegingsgebieden voor het secundair onderwijs.
Dirk Pardaens is leerkracht LO en lerarenopleider aan de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen (FaBeR) van de KU Leuven. Hilde Leysen is lerarenopleider aan de UC Leuven-Limburg en de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen (FaBeR) van de KU Leuven. Peter Iserbyt is docent en verantwoordelijk voor de Specifieke Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding (SLO LO) aan de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen (FaBeR) van de KU Leuven.
PRAXIS BEWEGINGSOPVOEDING 36
Deze reeks wil leraren LO informeren over actuele denkpistes en vernieuwingen in het didactisch denken over het vak LO en gelijktijdig deze theorieën toepassen in diverse bewegingsgebieden. Er wordt steeds het midden gehouden tussen een wetenschappelijke en onderwijskundige verantwoording van een centraal gekozen thema. Deze uitgave sluit aan bij de 46e nascholing van de Specifieke Lerarenopleiding LO aan de KU Leuven.