Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Guglielmo Fiammingo scultore Frits Scholten, Emile van Binnebeke, Francesca Bewer, Bieke van der Mark, Arjan de Koomen Het was in 1939 dat de in Delft geboren beeldhouwer Willem van Tetrode werd herontdekt door de kunstgeschiedenis. Toen werd duidelijk dat hij dezelfde was als de in Italië werkzame ‘Guglielmo Fiammingo’. Dat moment markeerde het begin van een gestage herwaardering, in 2003 uitmondend in zijn eerste monografische tentoonstelling (Rijksmuseum, Amsterdam en The Frick Collection, New York). In zijn eigen tijd was Van Tetrode gevierd als beeldhouwer van kleine bronzen beeldjes en monumentale altaren in steen. Helaas is al zijn grote werk in diverse beeldenstormen verloren gegaan. Met zijn verfijnde, klassieke bronzen vestigde hij een reputatie onder verzamelende humanisten en onder Nederlandse kunstenaars; zijn atletische, zeer gespierde beelden stonden model voor kunstenaars als Goltzius en Rubens. Door zijn vooruitstrevende stijl en nieuwe techniek kan hij met recht de eerste moderne beeldhouwer van Nederland worden genoemd. In drie hoofdstukken wordt het leven en werk van Willem van Tetrode geschetst, verslag gedaan van het spectaculaire röntgenonderzoek naar zijn bronzen. Tot slot volgt een reconstructie van zijn meesterwerk, het met twintig sculpturen versierde kunstkabinet van de graaf van Pitigliano uit 1560.