Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Este libro contribuye al análisis de la producción cultural de dos autoras minoritarias chicanas de finales del siglo diecinueve y principios del veinte: María Amparo Ruíz de Burton y Jovita González. Tras una aproximación hermenéutica a los textos de estas primeras escritoras (Who Would Have Thought It?, The Squatter and the Don y Dew on the Thorn), el libro sugiere la existencia de una indudable y embrionaria conciencia chicana, que se puede apreciar en la (re)presentación de mujeres en un proceso de autodefinición y de búsqueda de una identidad de frontera, y propone que ya desde finales del siglo diecinueve empieza a surgir una conciencia política generada a través de un incipiente discurso feminista y anti-colonial. El carácter de frontera, en términos lotmanianos de estas narraciones explica el inicio de una fuerte crítica o temprana resistencia cultural que hoy día podría llamarse chicana y que plantea una negociación con la cultura anglosajona. Estas dos escritoras resultan ser mediadoras entre ambas culturas, Malinches de finales del diecinueve y principios del siglo veinte. La metodología empleada engloba una perspectiva de crítica feminista, postcolonial y de la semiótica cultural de Yuri Lotman.