Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Verliefd worden is vrij eenvoudig; de liefde onderhouden kost veel tijd en energie; maar uit elkaar gaan is het moeilijkste wat er is.
Verliefd worden is vrij eenvoudig; de liefde onderhouden kost veel tijd en energie; maar uit elkaar gaan is het moeilijkste wat er is. Dit motief is de leidraad van Weg, de tweede roman van Minke Douwesz, die in 2003 succesvol debuteerde met haar roman Strikt (10.000 exemplaren verkocht). Weg speelt zich af tussen april en juli 2002, toen Nederland rondom de Tweede Kamerverkiezingen 'de onschuld verloor' als gevolg van de moord op de politicus Pim Fortuyn. Hoofdpersoon Edith Heringa is een 40-jarige, hardwerkende gynaecologe. De weinige vrije tijd die zij heeft, besteedt ze aan de afronding van haar proefschrift. Hierin wil zij het verband aantonen tussen eetstoornissen bij pubermeisjes, met name anorexia, en het ontwaken van hun vrouwelijke seksualiteit, wat moeilijker blijkt dan zij had vermoed. Zo mogelijk nog lastiger is Ediths relatie met Norma Pekel, een vrouw met wie zij al drie jaar samenwoont in een idyllisch gelegen boerderijtje. Edith beseft dat zij en Norma volledig uit elkaar zijn gegroeid en beëindigt de relatie. Maar dan begint het gedonder. De boerderij staat op haar naam, de vrouwen zijn niet in de echt verbonden, dus vroeg of laat zal Norma haar biezen moeten pakken. Dit verdomt zij; ze verzet zich met hand en tand tegen haar vertrek. Het is hier dat het eigenlijke thema van de roman zichtbaar wordt: het onvermogen van mensen om te voorkomen dat zij elkaar het leven tot een hel maken.