Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
In de handboeken over de geschiedenis en kunst in Belgie wordt terecht nadruk gelegd op het werk van de Vlaamse primitieven, waarvan Jan Van Eyck en de Meester van Flemalle de eerste vertegenwoordigers zijn. Men omschrijft hun kunst als een ars nova, een nieuwe kunst. Weinigen maken zich echter druk over de vraag of deze hooggeprezen artistieke produktie zomaar uit het niet kon ontstaan. Men is zelfs van oordeel dat de kunst in Vlaanderen tijdens de voorafgaande periode, omstreeks 1400, van gering belang was. Deze fase in de kunstgeschiedenis vormt daardoor een blinde vlek. Overtuigd dat die witte vlek en die onderschatting het gevolg zijn van een gebrek aan de juiste vraagstelling en voldoende opzoekingen, ondernam het Studiecentrum Vlaamse Miniaturisten (KU Leuven) een onderzoek naar de kunst uit die periode, toegespitst op de boekverluchting. Dit toonde aan dat de miniatuurkunst door zijn innoverend karakter in iconografisch en stilistisch opzicht en door zijn realistische vormgeving niet alleen een internationale faam genoot, doch bovendien de grondslagen legde vor het werk van de Vlaamse primitieven. De resultaten worden getoond in de tentoonstelling "Tover van de middeleeuwen. Vlaamse miniaturen voor Van Eyck". Deze catalogus beschrijft uitvoerig alle geexposeerde handschriften. De meeste onder hen waren tot nog toe onbekend. Deze publicatie is bijgevolg een nieuw en onmisbaar basiswerk in verband met de kunst uit een vergeten periode.