Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dans cette enquete, Fabian Pfitzmann tente de deplacer le debat sur les origines de YHWH. Son but n'est pas de travailler sur l'origine historique de YHWH mais de comprendre comment les traditions qui parlent d'un YHWH qui vient du sud, s'articulent aux autres traditions veterotestamentaires. En effet, son travail part du constat peu releve par la recherche jusqu'ici, que les textes poetiques qui declarent que YHWH est venu du Neguev (Jg 5,4-5; Ps 68,8-9; Ha 3; Dt 33,2) ne parlent pas ou peu de l'exode. De meme, les textes theophaniques du Pentateuque n'evoquent pas un YHWH venant d'Edom ou de Seir (Ex 2-4; 18; Nb 10,29-36). Ces traditions s'ignoraient-elles ? Prenant comme point de depart ce questionnement, l'auteur tente de comprendre les textes theophaniques meridionaux comme des traces de multiples discours sur les origines de YHWH, probablement lies a un polyyahwisme originel.