Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
I would like to extend my thanks to Dr. M.l Raven, the curator of the Egyptian Department of the Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, who granted permission to publish the photographs of J 384 and 395 and allowed me to inspect the originals, as weIl as to the museum's photographers, M.J. Bomhof and A. De Kemp, for providing the prints. My gratitude also goes to the Deutsche Forschungsgemeinschaft for supporting this project, and to the Rheinisch-Westfälische Akademie der Wissenschaften for including this volume in the present series and for a subsidy towards the cost of its publication. Finally I would like to thank R. Merkelbach for his help in connection with this project. Robert W. Daniel INTRODUCTION The papyri J 384 (previously V) and J 395 (previously W) of the National Museum of Antiquities in Leiden are now usually consulted in K. Preisendanz' standard edition, 2 Papyri Graecae Magicae (Stuttgart 1974 ), and referred to as PGM XII and XIII respective1y. These two large papyri are among the most important magical texts that have survived from late antiquity - especially J 395 with its famous 'Leiden Cosmogony'.