Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je cadeautjes zeker op tijd in huis hebben voor de feestdagen? Kom langs in onze winkels en vind het perfecte geschenk!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Je cadeautjes zeker op tijd in huis hebben voor de feestdagen? Kom langs in onze winkels en vind het perfecte geschenk!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Scholars and readers continue to wrestle with how best to understand and appreciate the wealth of oral and written literatures created by the Native communities of North America. Are critical frameworks developed by non-Natives applicable across cultures, or do they reinforce colonialist power and perspectives? Is it appropriate and useful to downplay tribal differences and instead generalize about Native writing and storytelling as a whole? Focusing on Dakota writers and storytellers, Seneca critic Penelope Myrtle Kelsey offers a penetrating assessment of theory and interpretation in indigenous literary criticism in the twenty-first century. Tribal Theory in Native American Literature delineates a method for formulating a Native-centered theory or, more specifically, a use of tribal languages and their concomitant knowledges to derive a worldview or an equivalent to Western theory that is emic to indigenous worldviews. These theoretical frameworks can then be deployed to create insightful readings of Native American texts. Kelsey demonstrates this approach with a fresh look at early Dakota writers, including Marie McLaughlin, Charles Eastman, and Zitkala-Sa and later storytellers such as Elizabeth Cook-Lynn, Ella Deloria, and Philip Red Eagle. This book raises the provocative issue of how Native languages and knowledges were historically excluded from the study of Native American literature and how their encoding in early Native American texts destabilized colonial processes. Cogently argued and well researched, Tribal Theory in Native American Literature sets an agenda for indigenous literary criticism and invites scholars to confront the worlds behind the literatures that they analyze.