Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
The Lure of the Biographical onderzoekt de veronderstelde relatie tussen het werk en het persoonlijke imago van kunstenaars. Het boek onderzoekt hoe kunstenaars hun persoonlijke geschiedenis inzetten om bekendheid te verwerven, en hoe zij de manier waarop hun artistieke werk wordt geïnterpreteerd proberen te beïnvloeden. Tegelijkertijd onderzoekt het boek hoe andere partijen, zoals critici, biografen, fotografen, filmmakers, kunsthistorici en handelaren verbindingen leggen tussen het privéleven en het oeuvre van kunstenaars. Aan de hand van drie gedetailleerde casestudies, van het imago en werk van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin, de Amerikaanse schilder Georgia O'Keeffe, en de Britse schilder Francis Bacon, laat de auteur zien welke mechanismen en strategieën een rol spelen in het creëren van het imago van de kunstenaar, van de negentiende tot de laat-twintigste eeuw. Ook presenteert het boek een model voor toekomstig onderzoek naar vragen rondom (zelf-)representatie. Sandra Kisters is kunsthistoricus. Ze is Hoofd Collecties en Onderzoek van Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Daarvoor werkte zij als assistent professor moderne en hedendaagse kunst aan de Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit Nijmegen, en de Vrije Universiteit Amsterdam.