Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je cadeautjes zeker op tijd in huis hebben voor de feestdagen? Kom langs in onze winkels en vind het perfecte geschenk!
Afhalen na 1 uur in een winkel met voorraad
Gratis thuislevering in België vanaf € 30
Ruim aanbod met 7 miljoen producten
Je cadeautjes zeker op tijd in huis hebben voor de feestdagen? Kom langs in onze winkels en vind het perfecte geschenk!
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Dans cette nouvelle edition de Sur trois pieces de Jean Giraudoux, Michel Raimond a ajoute de precieuses donnees relatives a La guerre deTroie n'aura pas lieu (1935), Electre (1937) et Ondine (1939): representations, accueil critique, genese et caracteres generaux de l'oeuvre. Cet apport vient feconder l'analyse, qui se deploie suivant trois lignes de force: l'inscription de ces pieces dans le contexte social et politique de leur epoque (les annees precedant la seconde guerre), l'hypothese psychocritique que ces oeuvres expriment un "mythe personnel", enfin le rapport de celles-ci avec leurs pendants dans le theatre antique. Cette question est ici particulierement approfondie: que representaient au juste ces "classiques grecs" aux yeux de Giraudoux? Plus que de simples "modeles" se pretant a l'imitation, ces tragedies hantees par le theme du destin constituaient un "pretexte" pour Giraudoux: pretexte au developpement de ses idees, de ses situations et de ses archetypes theatraux si particuliers, si difficiles a cerner. Mythe contre mythe donc, mais pas "mot pour mot". Giraudoux, sur le plan stylistique, a forge un langage vraiment nouveau, mais presque insaisissable. Michel Raimond etudie ce point crucial en recherchant l'inexprime du langage giraldien et en montrant que la singularite extreme de celui-ci ne permet guere de considerer Jean Giraudoux comme l'un des precurseurs du formalisme litteraire, comme on a souvent ete tente de le faire.