Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
De stap-voor-stapmethode is een handige en efficiënte werkwijze om ouders te ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen. Een beroepskracht (een leraar, maatschappelijk werker of sociaal-pedagogisch hulpverlener) geeft deze ondersteuning door het stellen van vragen en het ordenen van informatie. Het gaat dan niet om intensieve hulpverlening bij ernstige problemen, maar om ondersteuning bij vaak voorkomende probleemsituaties in de dagelijkse praktijk van het omgaan met kinderen. In het algemeen zullen bij lichte pedagogische problemen twee gesprekken van een uur voldoende zijn om ouders zoveel steun te bieden dat ze de opvoeding weer aankunnen. Zo kan een niet gespecialiseerde beroepskracht – na zich in deze methode te hebben ingewerkt – in korte tijd preventieve steun bieden bij een breed spectrum aan opvoedingsproblemen. In dit tweede deel van Stap voor stap gaat het om zeven onderwerpen, waarover ouders van kinderen van 6 tot 12 jaar zich vaak zorgen maken: agressie en vandalisme, gedeprimeerdheid en lusteloosheid, gepest worden, allerlei vormen van nervositeit, seksualiteit, slaapproblemen en (on)afhankelijkheid. De auteurs, twee sociaal-pedagogisch hulpverleners en een orthopedagoog, zijn beroepshalve betrokken bij diverse sectoren van Jeugdzorg en hebben affiniteit met pedagogische preventie.