Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Henri Bergson comparait l’Éthique de Spinoza à un cuirassé Dreadnought, puisque imposant et impénétrable au premier abord. Or, quand on lui applique la bonne grille de lecture, elle s’avère être une cathédrale de lumière. Il est possible de trancher les difficultés que Martial Gueroult et tant d’autres ont exposées et tenté de résoudre sur des centaines de pages si l’on écarte le soubassement euclidien que l’on prête à Spinoza. L’Éthique démontrée more geometrico n’est donc pas euclidienne, malgré sa forme expositive : elle est arguesienne, c’est-à-dire fondée sur cette même géométrie dont Michel Serres a démontré qu’elle avait structuré le système de Leibniz : le Brouillon Project de Girard Desargues. La Monadologie et l’Éthique – un monde fermé et un monde ouvert : voilà deux visions qui initialisent, chacune à sa façon, l’univers baroque.