Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Een herkenbaar document waarin de lezer wordt meegesleept door Maria Goos' dagboekaantekeningen over haar leven, haar moeders leven en dat van haar vader; een tijdsbeeld en een familiegeschiedenis.
'Verdriet werkt als een telefoonverbinding. Als ik m'n verdriet toelaat dan ben ik weer bij haar.' Dat schreef de toen 29-jarige Maria Goos in een van de vijf notitieboekjes die zij bijhield in de maanden na de dood van haar moeder in 1985. Sindsdien las ze de boekjes nooit meer, ze ver¬dwenen in een koffer op zolder. Ze kwamen er alleen even uit in 2003 toen Maria schreef aan de voorstelling SMOEDER, en kwamen weer ter sprake voor SMOEDER- vijftien jaar later, dat dit voorjaar in première gaat. Ditmaal las dochter Roos ze. Ze werd er diep door getroffen en bereidde deze publicatie voor. In de emotionele notities verwerkt de jonge Maria Goos al schrij¬vend het grote verlies van haar moeder. De lezer wordt meegesleept door Goos' leven, haar moeders leven en dat van haar vader. Het is een tijdsbeeld, een familiegeschiedenis en een oerkreet, eerlijk en aangrij¬pend. 'Ik wil 'r eigenlijk wel kwijt. Ik wil weer leven', schrijft ze. En ook: 'Het verdriet van de eerste week lijkt nog het meest op geluk.' Smoeder is een schitterend en herkenbaar document over wat het be¬tekent om een moeder te hebben, en te verliezen.
Maria Goos (1956) is toneel- en scenarioschrijfster. Ze schreef be¬kende televisieseries als Pleidooi, Oud Geld en Volgens Robert/Volgens Jacqueline en grote toneelstukken als Familie, Cloaca, De geschiedenis van de familie Avenier en Doek!