
Phoebus Focus I
Het triptiek Sint-Lukas schildert de Madonna (anonieme meester, ca. 1520-1530) kreeg dankzij de combinatie van kunsthistorisch en materiaaltechnisch onderzoek een stukje van zijn vergeten betekenis terug. Dit werk met een merkwaardig tafereel neemt de kijker mee naar de tijd waarin Antwerpen het economische en culturele centrum van de Lage Landen was. Na vijfhonderd jaar lag over de oude verflagen van Sint-Lukas een laag vergeelde vernis en een web van craquelures, waardoor het werk moeilijk leesbaar was. De restauratie en het materiaaltechnische onderzoek door Sven Van Dorst maakten dat het drieluik in zijn oude glorie kon worden hersteld. Dankzij de kunsthistorische studie van Niels Schalley kreeg het werk ook zijn betekenis terug.
In de reeks ‘Phoebus Focus’ gaan experts en wetenschappers in op topstukken uit de rijke collectie van kunststichting The Phoebus Foundation.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.