Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
De Nederlandse fotograaf MARTIJN DOOLAARD (1966) bundelt in SCHIZZI IMMAGINARI - inmiddels zijn zevende boek bij uitgeverij Voetnoot - een nieuwe reeks zwart-witportretten. Deze 'denkbeeldige schetsen' vormen een grafische neerslag van zijn zomers verblijf in Tropea, een schilderachtig kuststadje in de punt van de Italiaanse laars.
Tot de clichématige registratie van wat couleur locale liet de fotograaf zich echter niet verleiden: als een eigentijdse flaneur nam hij de autochtonen gretig in zich op en vereeuwigde ze in al dan niet imaginaire beelden, om die nadien 'naar eigen goesting en gedacht' te bewerken en te vervormen.
Toch zijn dit geen cryptische foto's: het zijn eerder suggestieve fantasmagorieën, waarin Martijn Doolaard het plastisch potentieel van de zwart-wit fotografie ten volle onderzoekt, oprekt en uitbuit. Of: de fotograaf als 'caleidoscoop begiftigd met bewustzijn', om het met Charles Baudelaire te zeggen.
De Belgische film- en literatuurkenner en criticus LAURENT DE MAERTELAER schreef een boeiende inleiding. [NL/ENG].