
Kenners en liefhebbers zijn het eens: Parsifal behoort tot de beste muziek die Richard Wagner ons heeft nagelaten. Tegelijk geldt zijn laatste muziekdrama als één van zijn meest controversiële en minst begrepen werken. Friedrich Nietzsche, ooit een vurig bewonderaar van de maestro, verdacht Wagner van “een knieval voor het kruis”. Wat bezielde de kunstenaar, die ooit bekend stond als atheïstisch en links, om een religieus geladen drama of Bühnenweihfestspiel te schrijven? Dit volume in de reeks Operatheek heeft oog voor de grote inhoudelijke en muzikale gelaagdheid van Wagners artistieke en levensbeschouwelijke testament en verduidelijkt de veelheid aan bronnen waaraan de componist zich laafde: het christendom, het boeddhisme, de filosofie van Arthur Schopenhauer, … Een terugkeer naar de bronnen voert ons onvermijdelijk ook naar Parzival van Wolfram von Eschenbach, het middeleeuwse ridderepos dat de narratieve leidraad vormde voor Wagners opera.
Piet De Volder is musicoloog en dramaturg (Opera Ballet Vlaanderen). Hij is actief als productiedramaturg in opera, dans en muziektheater.
We publiceren alleen reviews die voldoen aan de voorwaarden voor reviews. Bekijk onze voorwaarden voor reviews.