Standaard Boekhandel gebruikt cookies en gelijkaardige technologieën om de website goed te laten werken en je een betere surfervaring te bezorgen.
Hieronder kan je kiezen welke cookies je wilt inschakelen:
Technische en functionele cookies
Deze cookies zijn essentieel om de website goed te laten functioneren, en laten je toe om bijvoorbeeld in te loggen. Je kan deze cookies niet uitschakelen.
Analytische cookies
Deze cookies verzamelen anonieme informatie over het gebruik van onze website. Op die manier kunnen we de website beter afstemmen op de behoeften van de gebruikers.
Marketingcookies
Deze cookies delen je gedrag op onze website met externe partijen, zodat je op externe platformen relevantere advertenties van Standaard Boekhandel te zien krijgt.
Je kan maximaal 250 producten tegelijk aan je winkelmandje toevoegen. Verwijdere enkele producten uit je winkelmandje, of splits je bestelling op in meerdere bestellingen.
Na WO II wil de kunstenaar zich bevrijden van welk juk dan ook. Creatieve en artistieke vrijheid is het hoogste goed. Die houding resulteert in een grote verscheidenheid van materialen, thema's en stijlen. Soms figuratief, dan weer abstract, zwaar beladen of juist heel licht, het werk van de toenmalige kunstenaars is een reactie op de samenleving of een uiting van persoonlijke gevoelens. Hoe dan ook, na jaren van nazikunst keert het experiment in volle glorie terug. Die nieuwe trend ontgaat Lode Craeybeckx en Walther Vanbeselaere niet.
In 1950 bezoeken ze samen de Biënnale van Venetië. Als burgemeester van Antwerpen wil Craeybeckx werken aankopen voor het Middelheimmuseum, dat in 1951 zijn deuren opent. Vanbeselaere zou graag, in navolging van andere Europese musea, hedendaagse kunst presenteren in het KMSKA, waar hij hoofdconservator is. De Biënnale van Venetië wijst Craeybeckx en Vanbeselaere de weg voor beide museumcollecties.
Vanaf het openingsjaar van het Middelheimmuseum worden in het park Biënnales georganiseerd, waar het KMSKA mettertijd een hele reeks sculpturen van klein formaat verwerft. In Recall Sculpture staan deze kleinsculpturen uit de jaren 1950 tot 1970 centraal. Werken die de voorbode zijn van de huidige hedendaagse kunst. De sculpturen van Consagra, Pomodoro, Schaár, Heiliger, Marini en vele anderen konden geen beter onderkomen vinden dan in het Middelheimmuseum.
In samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA)